leanto.dk

Brug 5xHvorfor metoden til at finde root cause på problemer

lean, 5xhvorfor, anvendelse af værktøj, praktisk eksempel

5 simple spørgsmål kan ændre ting drastisk på bundlinjen!

Nedenstående indlæg har også været udgivet i LinkedIn pulse.

Når en virksomhed ønsker at forøge effektiviteten i deres processer eller kvaliteten i deres output, griber de ofte til LEAN og det metodesæt der hører til der. Den typiske indgangsvinkel for mange virksomheder er 5S – for det er så dejligt nemt og man ser resultatet med det samme.

5S står jo for

  1. Sortér
  2. System i ting
  3. Systematisk rengøring
  4. Standardisér
  5. Selvdiciplin (hold orden)

Bruges 5S rigtigt, kan man opnå gode resultater med det, fx:

  1. Kvaliteten hæves
  2. Ergonomien forbedres
  3. Sikkerheden øges
  4. Man sparer tid
  5. Produktiviteten øges
  6. Man signalerer kvalitet

Problemet er bare at lader man 5S stå alene – og uden opfølgning i form af løbende audits, svarer det jo egentlig bare til en god og grundig oprydning – bevares det er lækkert at der er ryddet op og at der ser pænt ud, men i bund og grund har man bare symptombehandlet og på ingen måde kigget ind i roden til rodet.

Lad mig give et eksempel: En virksomhed har investeret i et dyrt automatiseret produktionsanlæg, for så kan man blive rigtig effektiv. Problemet er bare at anlægget ikke har forøget kapaciteten, tværtimod stemples der nu overarbejdstimer som aldrig før og man er mere bagud end nogensinde før.  Der er kun 24 timer i døgnet og man tør ikke tage flere ordrer ind, for tænk nu, hvis man ikke kan levere til tiden.

Virksomheden har allerede kørt et 5S projekt, netop pga. de hurtige resultater, det er nemt at sælge ind til medarbejderene og det koster ikke rigtig noget, hverken i tid eller penge. Har det så skabt mere tid, forøget kapacitet eller forbedret indtjeningen på det nye anlæg? Nej, ikke rigtig.

Jeg foreslår virksomheden at bruge kræfter på at finde root cause til problemet, og at gøre det igennem 5xHvorfor metoden, som et simpelt, men meget effektivt LEAN værktøj til at klarlægge årsagen til ens problem. En ekstra fordel er også, at man ofte ved at finde rodårsagen, samtidig sporer sig ind på, hvad løsningen er.

Således gik vi igang med at stille de 5xHvorfor:

1xHvorfor – Hvorfor er lønudgifterne ved anlægget så høje?

-Fordi der stemples flere timer en kalkuleret/planlagt

2xHvorfor – Hvorfor stemples der flere timer end planlagt?

-Fordi effektiviteten er lavere end beregnet

3xHvorfor – Hvorfor er effektiviteten lavere?

-Fordi der er flere delprocesser i emnerne end beregnet

4xHvorfor – Hvorfor er antallet af delprocesser ikke blevet tjekket løbende?

-Fordi der ikke er udpeget en ansvarlig for dette

5xHvorfor – Hvorfor er der ikke udpeget en ansvarlig?

-Fordi man ikke har haft nok fokus på processen

Vi fandt derfor frem til at Root cause var følgende:

Data er ikke blevet analyseret til bunds , der har primært været fokus på at overholde produktions-planen og nå de daglige mål.

Men vi fandt samtidig også den umiddelbare løsning, samt hvilke områder der skal arbejdes videre med:

  • Forøge anlæggets effektivitet igennem optimering
  • Udarbejde et værktøj der nemt kan omforme data til visuelle analyser, så alle involverede kan følge fremskridt i anlæggets effektivitet
  • Udpeg en ansvarlig for beregning og opfølgning på delprocesserne

Således lykkes det ved hjælp at en simpel metode, at fastlægge rod årsagen til den manglende effektivitet og man opnåede hurtigt en væsentlig forbedring i anlæggets ydelse – og ikke mindst i dets indtjening.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *